logo wp
Polacy kochają podróżować

Tak podróżują Polacy. "Współczesny podróżnik poszukuje doświadczeń autentycznych, niepowtarzalnych i angażujących"

02.12.2025

Pod koniec października na stronie głównej Wirtualnej Polski zrealizowaliśmy badanie dotyczące preferencji podróżowania wśród Polaków. Celem badania było poznanie motywacji i zachowań związanych z podróżowaniem, ale także sposobów konsumpcji treści turystycznych, których pojawia się coraz więcej i w różnej formie.

Jedno jest pewne! Polacy kochają podróżować. Nie ma znaczenia, dokąd i na jak długo, ale już dawno staliśmy się narodem, który obecny jest na każdym krańcu świata.

Jak często podróżujemy?

Z raportu Wirtualnej Polski "Od scrolla do podróży. Co inspiruje Polaków do wyjazdów?" wynika, że większość respondentów, bo aż 98 proc., wyjeżdża przynajmniej kilka razy w roku. Ale są też tacy, których maksimum to jeden wyjazd rocznie. Głównymi przeszkodami w częstszych wyjazdach są trudności finansowe, brak czasu oraz kłopoty zdrowotne. ​Sporo, bo aż 23 proc. osób, zadeklarowało, że nie wyjeżdża z braku towarzystwa.

Co ciekawe, Polacy częściej podróżują do nowych miejsc niż do tych, które już znają. Wyjazdy najczęściej wynikają z potrzeby poznania tego, co nieznane oraz pragnienia odprężenia i oderwania się od rutyny dnia codziennego.

- Zauważalnym trendem jest rosnąca skłonność do wyboru nowych, wcześniej nieodwiedzanych kierunków. Wynika to nie tylko z ciekawości świata, ale również ze zmiany oczekiwań wobec samego sposobu spędzania wolnego czasu. Współczesny podróżnik poszukuje doświadczeń autentycznych, niepowtarzalnych i angażujących – takich, które pozwalają zanurzyć się w lokalnej kulturze, spróbować nowych aktywności czy odkryć mniej oczywiste zakątki regionu - mówi Mateusz Dul, ekspert internetowego biura podróży eSky.pl. - Klienci coraz śmielej sięgają po egzotyczne kierunki. Azja, Ameryka Łacińska czy kraje Afryki z roku na rok zyskują na popularności, stając się dla wielu spełnieniem marzeń o dalekiej, niepowtarzalnej przygodzie.

Podróże do nieznanych miejsc są także efektem potrzeby regeneracji psychicznej. Zmiana otoczenia pomaga skuteczniej odciąć się od codziennych obowiązków. Nowe bodźce, krajobrazy czy rytm lokalnego życia działają jak impuls sprawiający, że wracamy z wyjazdów bardziej zmotywowani i pełni nowej energii.

- Rola podróży w rozwoju osobistym jest dziś silniej akcentowana niż kiedykolwiek. Wyjazdy traktowane są jako sposób poszerzania horyzontów, budowania pewności siebie oraz zdobywania kompetencji międzykulturowych. W efekcie Polacy coraz częściej świadomie inwestują w poznawanie nowych miejsc – jako formę zarówno wypoczynku, jak i wartościowego doświadczenia, które procentuje w życiu zawodowym i osobistym - dodaje Dul.

Na jak długo wyjeżdżamy?

Wśród badanych przeważają dłuższe podróże, trwające ponad pięć dni (na te decyduje się 75 proc. badanych). 50 proc. osób przyznało, że najczęściej wyjeżdża na weekend.

Kierunek? W tej kwestii pełna równowaga. Badani równie chętnie wybierają się do kraju, co za granicę - prawie połowa łączy te kierunki (45 proc.), a tylko niewielki odsetek (19 proc.) ogranicza się do destynacji krajowych.​ Najchętniej podróżujemy w parach.

Z badania wynika, że najchętniej podróżujemy z kimś, nie solo
Z badania wynika, że najchętniej podróżujemy z kimś, nie solo

Jak planujemy urlopy?

Większość badanych przyznała, że decyduje się na planowanie urlopów na własną rękę. Tę formę wybiera się głównie ze względu na swobodę, dopasowanie do własnych potrzeb i możliwość spontanicznej zmiany zdania w trakcie.

Wolimy podróże na własną rękę
Wolimy podróże na własną rękę

- Urlop na własną rękę organizuję z kilku powodów. Po pierwsze lubię samodzielnie planować wyjazdy - to coś, co mnie relaksuje. Szukanie atrakcji, szlaków, sprawdzanie opcji transportu czy fajnych obiektów noclegowych w dobrej cenie to dla mnie czysta przyjemność - mówi Iwona Kołczańska, redaktorka serwisu WP Turystyka. - Po drugie lubię odkrywać mniej znane miejsca, zbaczać z utartych szlaków. Po trzecie nie lubię tłumów, duże hotele to nie moja bajka - wolę obiekty z duszą, kwatery u miejscowych, z którymi można pogawędzić i usłyszeć wiele inspirujących historii. 

Wciąż jednak aż jedna trzecia badanych przyznaje, że najchętniej korzysta z ofert biur podróży, ceniąc sobie komfort, bezpieczeństwo i atrakcyjne pakiety, w tym all inclusive.​

- Logistyka jest dziś kluczowa, nie chodzi tylko o rezerwację wyjazdu do Rzymu czy innych popularnych kierunków, ale o umiejętność zaplanowania podróży w miejsca trudniej dostępne, gdzie potrzebne są doświadczenie i specjalistyczna wiedza. Ważne jest także poczucie bezpieczeństwa, dlatego wielu podróżnych woli powierzyć organizację komuś, kto wie, jak wszystko poukładać i zadbać o detale, których samodzielne dopilnowanie bywa po prostu trudne - mówi Dorota Waga od lat związana zawodowo z hotelarstwem i turystyką, obecnie właścicielka biura podróży TRIPYOU.

Egipskie kurorty mają świetne bazy hotelowe
Wypoczynek w kurorcie all inclusive to dla wielu spełnienie marzeń

Zapytaliśmy respondentów także o to, jakie są dla nich najważniejsze aspekty podczas planowania podróży. Kluczowe okazują się możliwość relaksu, sprzyjająca pogoda, ale też poczucie bezpieczeństwa. Podstawowe cele w podróży to zwiedzanie i wypoczynek. Jeśli zagłębić się w ten temat bardziej szczegółowo, to aktywny wypoczynek oraz wyjazdy kulturalne czy edukacyjne cieszą się większą popularnością wśród młodszych osób.

Polacy chcą bezpieczeństwa w podróży
Polacy chcą bezpieczeństwa w podróży

Większość ankietowanych przyznała, że pragnie częstszych i bardziej angażujących podróży, ceniąc sobie również możliwość poznawania lokalnych kultur i zwyczajów.

Gdzie szukamy informacji przed podróżą?

Nie jest zaskoczeniem, że w toku badania wyszło, iż większość z nas przed podróżą czerpie wiedzę z internetu. Młodzi częściej korzystają z mediów społecznościowych. Co ciekawe, aż 93 proc. ankietowanych przegląda relacje z miejsc, których nie planują odwiedzić.​ Nie dziwi też, że osoby starsze wciąż sięgają po książki i tradycyjne przewodniki.

Większość badanych przed podróżą szuka informacji w internecie
Większość badanych przed podróżą szuka informacji w internecie

Ciekawym zjawiskiem jest też używanie narzędzi AI do planowania podróży. Choć nie jest to jeszcze bardzo popularne, to głównie przez najmłodszych są wykorzystywane przede wszystkim do planowania tras, wyszukiwania i porównywania ofert oraz tłumaczenia w czasie rzeczywistym.​

Z badania wynika, że większość osób chciałaby podróżować częściej i bardziej aktywnie odkrywać świat. Dla wielu ważny jest nie tylko sam wyjazd, ale też możliwość przebywania w innym miejscu z kimś bliskim, a także okazja do kontaktu z lokalną kulturą.

W badaniu wzięło udział 1514 użytkowników strony głównej WP.

Zobacz także